Підготовка дитини до відвідування дитячого садочка

 

          Адаптація (в пер. з лат. - пристосування) - має на увазі психічне здоров'я особистості, тобто гармонію з самим собою і навколишнім світом.

Виділяють 3 типи протікання адаптації дитини до дитячого садка:

легка адаптація. Коли малюк адаптується до нових обставин зазвичай кілька тижнів, найчастіше - півмісяця. З такою дитиною майже немає клопоту, і зміни, які видно в його поведінці, звичайно короткочасні і незначні.

середня адаптація. Дитина звикає до нового організованого колективу більше місяця і іноді в цей час захворює.

важка адаптація. Дитина адаптується більше 2-х місяців, постійно плаче, вона ні з ким не спілкується, часто хворіє ...

Адаптація зазвичай протікає складно, з масою негативних зрушень у дитячому організмі. Ці зрушення відбуваються на всіх рівнях, в усіх системах. Тільки нам зазвичай видно лише надводна частина айсберга, це поведінка дитини. Вона як під струмом сильного нервово-психічної напруги, що не припиняється ні на хвилину. Вона на межі стресу або в повній мірі відчуває стрес.

      Якби нам вдалося порівняти одним і тим же методом дослідження всю силу стресу, що відчувається малюком в період адаптації до організованого колективу, з силою космонавта, що відправляється в політ, результати б приголомшили. Вони були б просто ідентичні.

 

Показники, що характеризують особливості поведінки

і емоцій у дитини, що адаптується до нового організованого колективу

        1. Негативні емоції - найважливіший компонент емоційного профілю, зустрічається в основному у кожної дитини, вперше адаптується до організованого колективу. Зазвичай прояви різні: від ледве вловимих до депресії, що нагадує собою полон. Діти висловлюють свої негативні емоції палітрою плачу: від пхикання до істерик.

2.Страх - звичайний супутник негативних емоцій. Малюк боїться невідомої обстановки і зустрічі з незнайомими дітьми, вихователями, а головне, того, що батьки забудуть про нього, пішовши з саду на роботу.

3. Гнів. Часом на тлі стресу у дитини спалахує гнів, який проривається назовні, написаний буквально на обличчі. В такий момент дитина, немов маленький агресор, готовий стрибнути на кривдника, відстоюючи свою позицію.

4. Позитивні емоції. Зазвичай в перші дні не виявляються. Чим легше адаптується дитина, тим раніше вони проявляються.

5. Соціальні контакти. У перші дні в дитячому садочку не виявляються. Як тільки малюк зуміє налагодити потрібні контакти в групі, всі зрушення адаптаційного періоду підуть на спад - і це буде важливим кроком до завершення всього процесу адаптації у дитини.

6. Сон. Спочатку сон у малюка відсутній зовсім. У міру звикання до саду дитина починає засинати. Але сон ще неспокійний.

 7. Пізнавальна діяльність, як правило, знижується і згасає на тлі стресових реакцій. У три роки ця діяльність тісно пов'язана з грою. Тому малюк, вперше прийшовши до садочка, нерідко не цікавиться і не бажає цікавитися оточуючим його.

8. Соціальні навички. Під пресом стресу дитина зазвичай змінюється настільки, що може розгубити майже всі навички самообслуговування, які вже давно засвоїла і якими успішно користувалася. Однак у міру адаптації дитини до умов організованого колективу вона «згадує» раптом забуті нею навички, на додачу до них легко засвоює нові.

9. Особливості мови. У деяких малюків на тлі стресу змінюється і мова, не прогресуючи, а в бік регресу. Словниковий запас бідніє, і малюк на кілька сходинок немов опускається раптом вниз, при розмові вживаючи лише дитячі або полегшені слова. При легкій адаптації мова або не змінюється зовсім, або змінюється незначно.

10. Рухова активність. Під час адаптаційного процесу досить рідко зберігається в межах норми. У дитини спостерігається повільний темп діяльності або некерована розгальмованість.

11. Апетит під час адаптаційного періоду може або бути відсутнім зовсім, або бути підвищеним. Нормалізація апетиту сигналізує про те, що негативні зрушення адаптаційного процесу не наростають, а пішли на спад, і незабаром нормалізуються всі інші показники описаного вище емоційного портрета. На тлі стресу дитина може схуднути, або можливо короткочасне підвищення температури без видимих причин.

     Отже, адаптація дитини до нових для неї умов середовища - важкий і болісний процес. Чим швидше і безболісніше пройде цей період у дитини, тим швидше дитина звикне до умов дитячого садочка, знизиться ризик психосоматичних захворювань, що допоможе їй у подальшому пристосуватися до умов початкової школи.

Рекомендації для батьків

з підготовки дитини до відвідування дитячого садка

1. Розкажіть дитині, що таке дитячий садочок, навіщо туди ходять діти, чому ви хочете, щоб вона пішла до нього.

2. Проходячи повз дитячий садочок, радісно нагадуйте дитині, як їй пощастило - восени вона зможе ходити сюди. Розповідайте рідним і знайомим в присутності малюка про свою удачу, кажіть, що пишаєтеся своєю дитиною, адже в неї тепер буде багато друзів.

3. Поговоріть з дитиною про можливі труднощі, до кого вона може звернутися за потреби. Не створюйте у дитини ілюзій, що все буде виконано на першу її вимогу і так, як вона хоче.

4. У період адаптації емоційно підтримуйте дитину. Тепер ви проводите з нею менше часу. Компенсуйте це якістю спілкування. Найчастіше обіймайте дитину, кажіть: «Я знаю, що ти сумуєш без мене, що тобі буває страшно. Коли щось нове, завжди спочатку страшно, а потім звикаєш, і стає цікаво. Ти молодець, ти смілива, я пишаюся тобою. У тебе все вийде". Будьте спокійні в момент розставання.

5. Розробіть з дитиною нескладну систему прощальних знаків (жестів), і малюкові буде простіше вас відпускати.

6. Детально розкажіть дитині про режим дитячого садка: що, як і в якій послідовності вона буде робити. Заздалегідь потурбуйтеся про те, щоб розпорядок дня дитини вдома був наближеним до розпорядку дня у дошкільному закладі (підйом, тривалість денного сну, прийоми їжі, прогулянки).

7. Навчіть малюка знайомитися з іншими дітьми, звертатися до них за ім’ям, просити, а не забирати іграшки; пропонувати свої іграшки, свої послуги іншим дітям.

8. Дитина звикне тим швидше, чим з великою кількістю дітей і дорослих зможе побудувати відносини. Допоможіть їй в цьому. Зустрітися з іншими батьками та їхніми дітьми. Називайте інших дітей у присутності вашої дитини за ім’ям. Запитуйте вдома свою дитину про інших дітей. Заохочуйте звернення вашої дитини за допомогою і підтримкою до інших людей у вашій присутності.

9. Чим краще будуть ваші відносини з вихователями, з іншими батьками та їхніми дітьми, тим простіше буде звикнути вашій дитині.

10. Уникайте будь-яких негативних розмов у сім’ї про дошкільний заклад у присутності дитини, адже вони можуть сформувати в неї негативне ставлення до відвідування дитячого садка. Ніколи не лякайте дитину дитячим садочком.

11. Як можна раніше повідомте вихователів про особливості вашого малюка.

12. Навчіть дитину вдома всім необхідним навичкам самообслуговування для її віку.

13. Привчайте дітей їсти різноманітні страви, щодня вживати супи та каші.

14. Стежте за самопочуттям дитини, в період адаптації дитина переживає і у неї різко послаблюється імунна система організму, що призводить до соматичних захворювань.

15. Пам'ятайте, що на звикання до дитячого садка дитині може знадобитися до півроку. Розраховуйте свої сили, можливості і плани. Краще, якщо на цей період у сім'ї буде можливість підлаштовуватися до особливостей адаптації свого малюка.

16. Якщо через місяць ваша дитина ще не звик до дитячого садка, перевірте список рекомендацій і спробуйте виконати ті, про які ви забули.

17. Якщо ви потребуєте допомоги фахівців, педагоги, практичні психологи та адміністрація дитячого садка чекають Вас!